Akkor szép az autó, ha ragyog!

„Fűről, szabad ég alól ne vegyél kocsit!” hangzik a bölcs tanács, aminek alapja, hogy a folyamatosan párolgó talaj, úttest jelentősen károsítja az autó alvázát, az UV-sugárzás, eső, a por a megtapadó falevelek pedig a polírozást teszik próbára. És akkor még nem beszéltünk a szándékos rongálókról. De mit tehet az az autótulajdonos, aki kénytelen az utcán parkolni? A megmattult, karcos fényezésen csak az autókozmetika segít? Íme, néhány tipp.

A gyakori mosás csak részben képes eltávolítani a karosszéria fényezésére tapadó szennyező anyagokat. Ezen még az alapos kézi mosás sem segít igazán, a gépi mosás pedig újabb finom karcokkal „gyarapítja” a fényezést. Ezek a nyomok erős fényben jól láthatók és emellett még a karosszéria felületeinek érdessége sem tűnik el. Ezt ugyan viaszolással látszólag lehet kezelni, ám a kifényesített viaszréteg alatt a felület ugyanolyan érdes marad, mint azelőtt volt. Ráadásul a viaszréteg hamar lekopik és a fényezett felület újból visszamattul.

Védelmet ad-e az autómosók lágy viasza?

A mosók által használt lágy viasz tartóssága csak néhány hétig tart, és az egyéb autófényező viaszok sem tartósabbak ennél. Az igazi megoldás ilyen esetekben a koptató, szaknyelven mélypolírozás, majd karosszéria ezt követő félkemény viasszal történő bevonása. Ezt magunk is megpróbálhatjuk, de ha biztosra akarunk menni, vigyük az autót autókozmetikába, vagyis bízzuk szakemberre.

Mi történik az autókozmetikában?

A kozmetikában a karcolások eltüntetéséhez kimondottan e célra készült polírpasztát használnak, ami segítségével lekoptatják a karosszéria felületére rakodott különféle szennyeződések. Bár e célra számos polírozó szer kapható, az igaziak szerintünk a vizes szerek, ezek használhatók eredményesen.

Az autókozmetikában a polírozás előtt alaposan lemossák a kocsit. A felület száradása után a polírozást kézzel, vagy a max. 900 f/p fordulatú polírgéppel végzik.

Következő lépés a lágyszövésű textíliából készített, enyhén nedves labdacsos polírozás. Erre a labdacsra kevés polírpasztát nyomnak, majd egy irányba mozgatva ledörzsölik a fényezésre tapadt szennyező szemcsék. A makacsabb szemcséket keresztirányú polírozással távolítják el, majd újból hosszirányú húzásokkal tüntetik el az előző mozdulatok nyomait. A jobb autókozmetikákban a szélvédőt is simára polírozzák, mert a rátapadt szennyező szemcsék károsítják az ablaktörlő lapátok gumijának a lehúzó élét. Végül minden lekoptatott és már sima felületet újból lendületes mozdulatokkal, hosszirányban áttörlik és a felesleges polírozó anyagot mikroszálas kendővel teljesen letisztítják.

A teljesen letisztított és simára polírozott karosszériát ezt követően átfedően vékonyan át kenik félkemény viaszt tartalmazó fényezőszerrel pl. high-gloss wax-al. Amint a vékonyan felkent szer elmattul, azaz rászárad a felületre, mikroszálas kendővel fényesre törlik.

Mennyire kopik a fényezés?

A polírozás természetesen koptató hatású, ám ezen hatása elhanyagolható mértékű. A gépkocsik fényezésének felső rétegvastagsága ugyanis 40-150 mikron, amiből a polírozás legfeljebb 3-5 mikront koptat le. Erre a műveletre évente legfeljebb egyszer kell sort keríteni, feltéve, ha a polírozott fényezést félkemény viaszréteggel tesszük védetté – évente legalább kétszer – a további szennyeződések feltapadása és az UV sugárzás hatása ellen.