Jó csomagolás fél siker… a jó futárszolgálat pedig a másik fele

Ha el kell juttatnunk egy küldeményt A-ból B-be, arra több lehetőség is kínálkozik. Elvihetjük mi magunk: nyilvánvalóan ez a legbiztonságosabb módja annak, hogy csomagunk épségben odaérjen a címre. Sok esetben ez nem kivitelezhető, hiszen időigényes és nem éppen költséghatékony, így általában jobban járunk, ha profi futárra bízzuk a szállítást. Hogy a nagyüzemszerű szállítás során is maximális biztonságban tudhassuk küldeményünket, cikkünkben a futárszolgálatok csomagolási tanácsait foglaljuk össze.

Vannak cégek, amelyek rövidre zárják a kérdést. A megrendelő józan eszére hagyatkozva mindössze annyi információval látják el a potenciális megrendelőt, hogy minden küldeményt jellegének megfelelően kell becsomagolni, a csomagokat teljes mértékben be kell fedni, törékeny tárgyak szállításakor pedig e tényt jelölni kell a csomagoláson. Ha a csomagot nem tölti ki teljes mértékben a küldemény, térkitöltő anyag használatát javasolják.

Az igazán profi cégek a szállítás biztonsága érdekében ennél általában több és részletesebb javaslatsorral rukkolnak elő. Lássuk ezeket, általánosságban. A konkrét csomagolási megkötésekért azonban kérjük, minden esetben informálódjon a kiválasztott futárszolgálatnál.

Az első és legfontosabb kikötés: a csomagolás a feladó felelőssége. A futárszolgálatok nem vállalják a felelősséget a nem megfelelő csomagolásból eredő sérülésekért. A számlával is igazolhatóan nagy értékű küldeményekre ajánlott biztosítást kötni, illetve ezek helyes csomagolására fokozottan ügyelni. Ilyenkor, illetve törékeny küldemények esetén nem árt a csomagolás fázisairól fotókat készíteni, ezek bizonyító erejűek lehetnek káreseménykor. A TÖRÉKENY jelzéssel ellátott küldemények kiemelt figyelmet élveznek a csomag kezelésekor, de a futárszolgálatok a feladó részéről is elvárják a maximális odafigyelést a csomagoláskor. A sérülékeny tárgyakat tehát célszerű a dobozon belül is megfelelő vastagságú csomagolóanyaggal bevonni. A dobozban üresen maradt tereket térkitöltő anyaggal (hungarocell lapok, légpárnás fólia, polisztirol hab, újságpapír) kell kibélelni.

A csomagon belül a nehezebb tárgyakat alulra, a könnyebbeket felülre célszerű helyezni. Így biztonságosabban kezelhető a küldemény, kisebb eséllyel ejtik le.

Egyes cégek a bőröndben való szállítást is megengedik. Ez esetben le kell zárni a bőröndöt lakattal, és fóliával kérik körbetekerni. (Kérdés, hogy a lakat kulcsát milyen módon juttatja el a címzetthez a feladó…)

Általában nem engedélyezik a spárga használatát, mert ez megnehezíti a csomagok futószalagon történő szortírozását. A dobozokat széles ragasztószalaggal kell lezárni, esetleg az éleit is érdemes leragasztani.

Szabálytalan alakú tárgyak esetén általában az éleket és a kiálló részeket kartonpapírral kell lefedni, majd vastagon körbefóliázni.

Nylonzsákba, reklámszatyorba csomagolt terméket rendszerint nem vesznek át a szolgáltatók. Az Európai Unió munkavédelmi törvényei szerint a futár egészségének védelme érdekében egy csomagolt szállítandó áru maximum tömege 30 kg, ezért ha küldeményünk meghaladja ezt a súlyt, két külön dobozba kell csomagolnunk. Összepántolt dobozokat sem szoktak átvenni, ezeket külön-külön kell megcímezni.

Dokumentumok (kizárólag papíralapú küldemények) csomagoláshoz a futárszolgálatok kartonból készült, esetleg kibélelt borítékot javasolnak.

Veszélyes árukra (savas, maró hatású anyagok, üzemanyag, parfüm, gyúlékony anyagok, szúró- és vágóeszközök, vegyszerek stb.) vonatkozó szállítási igényünkkel minden esetben egyeztetni kell az ügyfélszolgálattal a továbbítás feltételeiről. Olyan termékek is akadnak, amelyek szállítását nem vállalják a futárszolgálatok. Egyes nagy súlyú háztartási gépek, az élő növények, dohánytermékek, értékes ékszerek, nagy kiterjedésű, nem szétszedhető bútordarabok, üveges szekrények szállítása nem tartozik a profiljukba, a megrendelés előtt ezekről is érdemes tájékozódni.

Egyes cégek átvilágítják a csomagokat, és ha a megadott tartalomtól eltérő termék is szerepel a csomagban, azt a futárszolgálat nem kézbesíti a megadott címre, hanem visszaszállítja a feladónak, aki a szállítás költségét így is köteles megtéríteni. Más futárszolgálatok pedig nyitott állapotban veszik át a csomagot, amelyet aztán a feladó és a futár jelenlétében zárnak le.

Végezetül, a csomag kézhezvételekor érdemes kibontani és megvizsgálni, hogy nem keletkezett-e sérülés a szállítás során. A sérülésről a futárral jegyzőkönyvet szoktak kiállítani.